| Романовська Л.А., кандидат юридичних наук, директор, головний науковий співробітник у сфері правознавства ТОВ «НФЕ», https://orcid.org/0009-0004-6306-6936 |
Встановлення відповідності обставин, за які жодна зі сторін не відповідає, у випадках передбачених чинним законодавством України, може стосуватися різних випадків суспільного життя і не завжди для вирішення питання необхідно отримання сертифікату про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Обґрунтування ознак таких обставин та їх наслідків можливо експертним висновком. Так, було доведено експертним висновком ТОВ «НФЕ» та враховано у висновках суду Дніпропетровського окружного админістративного суду (рішення від 24.12.2024 у справі №160/20047/21), зокрема:
- Повна відсутність доступу Суб’єкта господарювання до 479 залізничних вагонів, яка є наслідком дії обставин непереборної сили, а саме: тривалої (з 15.03.2017 по цей час) перерви в роботі транспорту на лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, регламентованої Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 березня 2017 року та виданими ПАТ «Укрзалізниця» розпорядженнями №Ц-1/2-2/156 від 15.03.2017, №Ц-1/2-2/157 від 15.03.2017, шляхом тимчасового, до реалізації пунктів 1 і 2 Мінського «Комплексу заходів» від 12 лютого 2015 року, а також до повернення захоплених підприємств до функціонування згідно із законодавством України, припинення переміщення вантажів через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, є для Суб’єкта господарювання повною втратою 479 залізничних вагонів у розумінні частини третьої статті 112 Митного кодексу України.
- Наявні правові підстави припинення режиму тимчасового ввезення 479 одиниць залізничних вагонів на митну територію України за Договором суборенди, завдяки встановлення факту втрати зазначених 479 одиниць залізничних вагонів внаслідок дії непереборної сили у розумінні частини третьої статті 112 Митного кодексу України, а саме: тривалої (з 15.03.2017 по цей час) перерви в роботі транспорту на лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, регламентованої Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 березня 2017 року, шляхом тимчасового, до реалізації пунктів 1 і 2 Мінського «Комплексу заходів» від 12 лютого 2015 року, а також до повернення захоплених підприємств до функціонування згідно із законодавством України, припинення переміщення вантажів через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей.
- Визначена непереборна сила у розумінні частини третьої статті 112 Митного кодексу України за своєю правовою природою є надзвичайна і невідворотна зовнішня подія, яка, перебуваючи у причинно-наслідковому механізмі, знаходиться поза межами волі, бажань і дій сторін та об’єктивно унеможливлює виконання зобов’язань Суб’єкта господарювання за Договором суборенди щодо можливості відстеження схоронності 479 одиниць залізничних вагонів, здійснення управління ними та експлуатації на території, яка знаходиться за лінією зіткнення у межах Донецької та Луганської областей і непідконтрольна органам державної влади України а зі спливом терміну режиму тимчасового ввезення їх на митну територію України – здійснити реекспорт 479 залізничних вагонів або поміщення їх інший митний режим
- Встановлена непереборна сила за митним законодавством України (частина третя статті 112 Митного кодексу України) є вмотивованою правовою підставою припинення режиму тимчасового ввезення 479 одиниць залізничних вагонів на митну територію України і надає безсумнівне право Суб’єкту господарювання, ініціювати перед митними органами таке припинення з урахуванням термінів, визначених електронним декларуванням, а митному органу – прийняти рішення про припинення митного режиму тимчасового ввезення 479 одиниць залізничних вагонів на митну територію України.








