| Романовська Л.А., кандидат юридичних наук, директор, головний науковий співробітник у сфері правознавства ТОВ «НФЕ», https://orcid.org/0009-0004-6306-6936 Збірник наукових праць за матеріалами XXІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «ВАСИЛЬЄВСЬКІ ЧИТАННЯ», присвяченої світлій пам’яті Заслуженої юристки України, докторки юридичних наук, професорки Валентини Антонівни Васильєвої (3-4 жовтня 2025 року, м. Івано-Франківськ) / НДІ приватного права і підприємництва імені акад. Ф. Г. Бурчака НАПрН України; за ред. канд. юрид. наук Л. В. Сіщук. Івано-Франківськ, 2025. 236с. (С.139-144). | 
Узагальнені тези.
В офіційних звітах, що відображають підсумки державних закупівель за відповідний звітний період, зазначаються узагальнені дані щодо загальної кількості проведених закупівель, в тому числі: за неконкурентною процедурою, без виокремлення їх кількості за відповідною правовою підставою. Зокрема, за даними порталу Prozorro за 2024 рік відбулося закупівель в кількості 3,62 млн. лот, очікувана вартість 1,84 трнл. гривень, кількість організаторів 29,10 тис., в тому числі: за конкурентними процедурами – в кількості 533,13 тис. лот, очікувана вартість 1,19 трнл. грн., кількість організаторів – 19,21 тис., за неконкурентними процедурами – в кількості 3,08 млн. лот, очікувана вартість 651,79 млрд. гривень, кількість організаторів – 28,61 тис. Зазначенні статистичні дані свідчать, що відбулося закупівель орієнтовно 85% лот за неконкурентною процедурою і лише 15% – за конкурентними.
Доведення тієї чи іншої правової підстави має відповідати науковій методології, спеціально розробленим для цього науково-методичним рекомендаціям, застосування яких у вигляді оцінки відповідності (незалежної фахової експертизи), має здійснювати відповідна фахова установа. Так, наприклад, органом державного фінансового контролю, за матеріалами проведеної закупівлі із застосування такої правової підстави неконкурентної закупівлі, як «відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути підтверджена замовником», зауважено, що «…обґрунтування неконкурентної процедури повинно базуватися на результатах отриманого аналізу ринку товарів (робіт та послуг)…». Наскільки є правомірним чи неправомірним таке зауваження довести складно, оскільки воно, насамперед, є фаховою думкою, а не документом. Водночас постають питання: Чи до кожного випадку за такою правовою підставою має здійснюватися аналіз ринку чи ні? Яким вимогам має відповідати аналітична установа, яка проводить аналіз ринку? За який період аналіз ринку має бути враховано?
Виникає нагальна потреба у науково-методичному супроводі здійснення закупівлі за неконкурентною процедурою, який має стати її неупередженим гарантом законності та прозорості. Зазначені статистичні данні щодо 85% здійснення закупівель за неконкурентною процедурою є підтвердженням такої потреби в суспільстві, на яку має звернути увагу законодавець.
Такий науково-методичний супровід можуть на цей час забезпечити органи інспектування (оцінки відповідності) зі сферою діяльності: науково-правнича експертиза, науково-економічна експертиза, науково-технічна експертиза, комплексна наукова експертиза, акредитовані Національним агентством з акредитації України. По суті, документ з оцінки відповідності (незалежної фахової експертизи) у формі експертного висновку, який за аналізом матеріалів закупівлі надає орган з інспектування (орган з оцінки відповідності) є доведенням правомірності обрання замовником закупівлі відповідної правової підстави для застосування неконкурентної процедури і водночас механізмом прозорості здійснення закупівлі щодо всіх вжитих для цього заходів.
 
 





 
 

