| Романовська Л.А., кандидат юридичних наук, директор, головний науковий співробітник у сфері правознавства ТОВ «НФЕ», https://orcid.org/0009-0004-6306-6936 Право України. 2024. №2. С.125-135. | 
Анотація.
Формування вимог до незалежної фахової експертизи правових обставин та їхніх наслідків пов’язано з вирішенням низки питань, зокрема теоретико-методологічного характеру. Одним із основних питань є вироблення теорії правомочності незалежної фахової експертної установи, відправним початком якої є визначення вимог, за якими така установа спроможна здійснити певні дії (тобто є правомочною), а саме: з приводу організації та проведення експертного дослідження з надання оцінки відповідності істотній зміні обставин, яку сторони не могли передбачити при укладанні договору (контракту), та її правовим наслідкам у розумінні ст. 652 Цивільного кодексу України (ЦК України). Незважаючи на певну кількість наукових праць, присвячених дослідженню різних аспектів можливої реалізації правової доктрини в практичному житті, необхідно констатувати, що в юридичній літературі так і не оформлено вимог та усталеної повноцінної дефініції правомочності незалежної фахової експертизи.
Мета статті – обґрунтувати доктринальну основу вимог до такої категорії, як правомочність із надання оцінки відповідності істотній зміні обставин, яку сторони не могли передбачити при укладанні договору (контракту), та її правовим наслідкам у розумінні ст. 652 ЦК України; здійснення аналізу практичних ситуацій, до вирішення яких зроблені спроби застосування висновків торгово-промислових палат в Україні, та з’ясування причин їх судового знецінювання.
Об’єктом є правовідносини, що виникають при проведенні незалежних фахових експертиз, а також встановлені обставини, якими суттєво ускладнюється виконання зобов’язань за договором (контрактом) з причин, що не залежать від волі, бажань і дій сторін; предметом є чинне позитивне право, практика судової діяльності та діяльності експертних установ.
Встановлено поширення висновків торгово-промислових палат в Україні з надання оцінки істотної зміни обставин, яку сторони не могли передбачити при укладанні договору (контракту), та її правових наслідків у розумінні ст. 652 ЦК України. З’ясовано правові висновки суду, за якими констатується відсутність повноважень у торгово-промислових палат в Україні з надання таких висновків.
Оптимальною методологічною основою правомочності незалежної фахової експертизи з надання оцінки відповідності істотній зміні обставин, яку сторони не могли передбачити при укладанні договору (контракту), та її правовим наслідкам у розумінні ст. 652 ЦК України, можуть бути правові вимоги, які: 1) уподібнюються з вимогами міжнародних стандартів, зокрема ISO 9001:2015 (Системи управління якістю), ISO 37001:2016 (Системи управління щодо протидії корупції), ISO/IEC 27001:2013 (Системи управління інформаційною безпекою), EN ISO/IEC 17020:2012 (Системи управління органів з інспектування. Оцінка відповідності), бо через них гарантується належність і контрольованість процесів надання оцінки відповідності (незалежної фахової експертизи), та передбачають: 2) наявність статутних повноважень щодо здійснення такої діяльності; 3) підтверджену фахову кваліфікацію та фахову компетентність експертів; 4) добровільне страхування ризиків професійної відповідальності за шкоду, завдану третім особам, наданою оцінкою відповідності (експертним висновком).
 
 





 
 

